0

Lesbisk kärlek

I början av sommaren läste jag en fin bok av Sara Lövestam. En fantastisk författare! Läs gärna "Tillbaka till henne", det är nog en av de vackraste böcker jag läst. Boken jag läste i början av sommaren var en ungdomsbok och heter "Som eld" och handlar om kärleken mellan två ungdomar.
 
Iallafall så satt jag och läste den här boken omgiven av vänner som solade och drack vin. När en kille frågade vad jag läste svarade jag att det är en bok om lesbisk kärlek. I samma stund som jag sa det insåg jag hur dumt det lät. Som att kärlek mellan två kvinnor skulle vara annorlunda än kärlek mellan ett heterosexuellt par. 
 
Jag har funderat väldigt mycket på det. Varför gör man (jag) skillnad på kärlek som inte faller inom heteronormen? Jag kan bara konstatera att jag är färgad av den omvärld jag lever i samt att jag behöver fundera över både hur jag tänker och hur jag uttrycker mig.

Kommentera här: