0

Förbannat ljug

Jag har mycket människor omkring mig. Vänner, nära och mindre nära. Familj. Kollegor. Bekanta. Etcetera. Jag tycker om de flesta av dem men det finns även vissa saker jag har svårt att acceptera.Ett exempel på det är människor som ljuger med vilje för att vilseleda andra, ibland för att framställa sig som bättre än de är eller för att få andra att känna sig sämre.
 
En bekant i min umgängeskrets, sprider upprepade lögner om sin fantastiska viktnedgång och sitt kämpande för att lyckas. Personen gjorde en gastric bypass för något år sedan och gick sedan ner många kilo. Dock var operationen en hemlighet och den fantastiska viktnedgången dokumenterades flitigt på sociala medier med ivriga hejarop av de som fördes bakom ljuset.
 
Jag fattar inte, även fast jag självklart gör det - människan har ett stort hävdelse och bekräftelsebehov och verkligheten räcker inte rktigt till. Problemet är bara att det gör att andra människor inte kan glädjas över de bedrifter de genom hårt arbete och på egen hand lyckas med. 
 
Trump och de alternativa fakta han gärna strör omkring sig är ett annat exempel. Att säga något helt absurt med avslutningen "jag säger inte att det är så - men det kan vara så. Det är samma retorik som de som försöker svartmåla grupper av människor använder sig av för att så tvivel och sprida rädsla hos människor. Sånt får mig rent ut sagt att se rött.
 
Har ni likande uplevelser och vad tycker ni?
 
 
 

Kommentera här: